מאמרים

אנחנו על המפה! המימד הגיאוגרפי ב- Qlik והשפעתו על ביצועי הארגון

GeoAnalytics המימד הגיאוגרפי ב- Qlik והשפעתו על ביצועי הארגון

הלקוחות קונים בסניף רחוק ממקום המגורים? עלויות השילוח יקרות מהתחזיות? יתכן והתשובות לשאלות אלו ואחרות נמצאות במימד המרחבי. הכירו את התוסף הגיאוגרפי של Qlik שמאפשר לחקור נתונים עסקיים באמצעות מפה רב-שכבתית במטרה לבחון את השפעת המיקום על הביצועים.

מאת: איתמר אבני, מנהל פעילות המגזר הציבורי ב- Qlik Israel

העין האנושית התרגלה מזה אלפי שנים לבחון נתונים גאוגרפיים באמצעות תצוגה חזותית של מפה, בין אם זה היה מיקום השבט השכן מעבר לנהר ולרכס הגבעות, בין אם מדובר על נתיבי נסיעה, פריסה של אנטנות, סניפים, פיזור לקוחות ועובדים, ובין אם מדובר על ביצוע חישובי מרחקים ובחינת ביצועים עסקיים בהקשרים של מיקום. מידע שמוצג באופן חזותי נקלט טוב יותר ממידע המוצג בדרך אחרת ובעיקר כאשר מדובר על נתוני מיקום – מחסן, חנות, מרחב תפעולי, מרחק בין חנויות ומחסנים, שבילים, צירים ונתיבים. לנתוני מיקום יש משמעות עסקית, ואכן עסקים מבצעים בהם שימוש כדי לייעל את ההוצאות התפעוליות ולשפר את הביצועים. אך האם פעולת ניתוח הנתונים במימד המרחבי נעשית בדרך היעילה ביותר? הבה נבחן סוגיה זו.

קחו לדוגמא מנכ”ל של חברת תחבורה המעוניין לחקור קו מסוים. הוא נכנס למערכת ה-GIS ובוחן את מתווה הקו. אם הוא רוצה לבחון את הכדאיות הפיננסית של הקו הוא עובר למערכת ה-BI ועובד על שתי מערכות במקביל – בדרך זאת עליו לעבור בין מסכים שונים, להצליב מידע ולהכין תשתית נתונים נפרדת המשקללת את חישוביו. התהליך נעשה באמצעות מערכת ה-GIS ומערכת ה-BI במקביל. נוסף על כך, עליו לשלם על רישיונות נפרדים לשתי המערכות ולתחזק אותן בנפרד. את התשובה לשאלה מהפסקה הקודמת אתם כבר מבינים.

אבל מה אם למנכ”ל היתה מערכת BI שמחוברת לתוסף גיאוגרפי המציג מפות ועליהן שכבות של מידע עסקי כמו פריסת מוקדי שירות, פריסת תחנות, כמות התפוסה בכל תחנה ותחנה, קרונות זמינים, תקלות חשמליות ודיווחים מן השטח? ככל הנראה החקירה הייתה מסתיימת במהירות וביעילות רבה יותר והוא לא היה נדרש לשלם על רישיון למערכת נוספת מלבד ה-BI.

החדשות הטובות הן שכיום ניתן לבצע חקירה במישור הגיאוגרפי עם מערכת BI אחת ותוסף GeoAnalytics אשר מציג יכולת מתקדמת לחקירת נתונים דמוגרפיים ועסקיים בתצוגה חזותית. תוסף שבמקרים רבים יכול להחליף את מערכת ה-GIS  ומעודד הצפה של שאלות והגעה לתובנות עסקיות חדשות.

מה כולל תוסף GeoAnalytics?

GeoAnalytics מספק סדרה של ניתוחים גיאוגרפיים מתקדמים, הכוללת חישובי מרחק, מסלולי נסיעה, אזורי שירות וכן הלאה. חישובים אלו כבר מוצגים בתוך מערכת ה-BI ומאפשרים לבצע את החקירה במהירות וביעילות. כדי להמחיש את העניין נביא דוגמה מחיי היום יום: אם חנות אחת מכרה יותר מחנות אחרת, מה עשויות להיות הסיבות לכך? האם בשל מיקומה, האם בשל שעות הפעילות, אולי בזכות מיקום במרחב מואר עם גישה נוחה? תוסף ה-GeoAnalytics מפלח את המכירות בהתאמה למאפיינים גיאוגרפיים ובוחן את השפעת המרחב על המכירות.

לחצו כאן לצפייה בוובינר שלנו על רכיב ה – GeoAnalytics

חקירה עסקית באמצעות מפה – כיצד זה נעשה בפועל?

החקירה באמצעות התוסף הגיאוגרפי זהה לחקירת המידע על בסיס הדשבורדים הרגילים של Qlik. לחיצה על פריטים במסך פותחת את הדאטה המקושרת אליו ומאפשרת לשמור על הרצף וההקשר. המפה עצמה משולבת במספר מאפיינים – היא מורכבת ממפת הרקע (המציגה את הכבישים, הרחובות, היערות וכו’, ועליה נוספות שכבות מידע שונות. שכבות חיצוניות יכולות לכלול נקודות עניין, כגון מוסדות חינוך ותחנות כיבוי אש, שכבות קוויות המציגות קווי תחבורה ציבורית, לדוגמא, או תשתיות מים וגז, ושכבות פוליגונליות המייצגות שטחים (חניות, חנויות, מתחמים, אזורים סוציו-אקונומיים וכו’). על השכבות החיצוניות נוסיף את המידע העסקי הארגוני: לקוחות, ספקים, מתחרים, מסלולי חלוקה של המשאיות, מיקומים של נותני השירות ועוד.

במידת הצורך אנו מרחיבים את המעטפת של GeoAnalytics בעזרת שכבות מידע ממקורות עסקיים שונים, בעזרת מפות רקע ייחודיות ועדכניות, וכן בייעוץ גיאוגרפי-עסקי ספציפי עבור הארגון. בין שותפינו לעולם הגיאוגרפי תוכלו למצוא את חברות מפה, פוינטס,  ועוד.

דוגמאות לביצוע חקירה עסקית באמצעות תוסף GeoAnalytics

באחד מהיישומים שפיתחנו ביצענו ניתוח מלא של תחנות כיבוי אש במטרה לבחון את מהירות ויעילות המענה בשעת חירום. האם רכב החילוץ יוצא מהתחנה הקרובה ביותר? מה התפוקה של התחנה? היכן נדרש לעבות את מערך השירות כדי לתת מענה לצורך והיכן הביקוש לשירות נמוך?  בפיתוח אחר הצגנו פריסת אמבולנסים בזמן אמת, בזמן שהמערכת מנתחת את זמינות האמבולנסים בתחנות השונות וצובעת תחנה בצבע מסוים אם היא צפויה להגיע בקרוב לניצולת מלאה.

יישום נוסף עוסק בפריסת כלי ירייה ומקרי האלימות בישראל ­ – היכן נמצאים נושאי הנשק,  והאם יש השפעה של מספר נושאי הנשק על רמת האלימות בשכונה מסוימת? מהן השכונות האלימות ביותר ומהן הסיבות לכך? ייתכן וחלקן הן מרחביות (בשל קרבתן לאזורי פשיעה אחרים, או בשל מצבו הסוציו-דמוגרפי של האזור). בעזרת GeoAnalytics קל יותר לחקור נתונים אלה ולהתחקות אחר מגמות, להבין תופעות ולהגיע לתובנות המבוססות על חקירה במימד הגיאוגרפי לצד נתונים אחרים.

פרט לארגונים רחבי היקף, הרי שגם עסקים בסדר גודל בינוני ומעלה יוכלו להפיק תועלת רבה מ-GeoAnalytics. כך למשל יוכלו לחקור באמצעותו היכן נמצא קהל הלקוחות שלהם ביחס לסניפי הרשת, באילו סניפים הם מבצעים את הקניות שלהם, האם יש השפעה למיקום הסניף על הפדיון, מה עלות התפעול של קו חלוקה מישורי לעומת קו חלוקה בעל מתווה הררי וכן הלאה. נוסף על כך ניתן לחקור מופעים בתוך מרחב גיאוגרפי ספציפי, כמו בשדות תעופה או מרכזי קניות: היכן יש התקהלות, באיזו שעה, מה קורה במרחב החנייה, האם ניתן לצפות את תנועת הקונים במרחב הקניות, היכן יש ריכוז של תקלות, האם ישנה חזרתיות, ואם כן האם ניתן לשייך אותה לגורם מסוים?באמצעות צפייה בנתונים על בסיס המפה ניתן להגיע למסקנות חדשניות ולמצוא פתרונות מעשיים ויישומיים. 

למי מתאימה המערכת?

לכל ארגון הפרוס בשטח. המערכת מתאימה לארגונים ממשלתיים, לרשתות בסדר גודל בינוני ומעלה, גופי רפואה, צבא ובטחון, בתי מלון, עסקים בתחום הקמעונאות בעלי מספר סניפים, במקרים בהם מפעילים מועדון לקוחות גדול, מרלו”גים גדולים המעוניינות ליצור מיפוי גיאוגרפי בתוך המחסן עצמו, לקצר מסלולי ליקוט ולייעל את התפוקה, קניונים ומרכזי קניות המעוניינים לבחון את התמחור שלהם ביחס לתנועת הלקוחות, מוזיאונים גדולים, שדות תעופה, בתי חולים, ספקי שירותים בפריסה ארצית (כגון רווחה, סיעוד, ספורט, עמותות ותנועות) וכן הלאה.

לפרטים נוספים ולקבלת גרסה להתנסות, צרו איתנו קשר כאן מטה.

    בואו לפגוש את הנתונים שלכם מקרוב

    מלאו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

    חייגו אלינו חייגו אלינו צור קשר צור קשר צור קשר לאתר תמיכה