מאמרים

מה זה תוכנה כשירות (SaaS)?

המציאות העסקית של ימנו מאופיינת בניידות גבוהה, שמתאפשרת בזכות החיבור לרשת האינטרנט. אנחנו יכולים לעבוד מכל מקום בעולם ובכל זמן שנחפוץ ולבצע פעולות עסקיות שעד לא מכבר בוצעו "באופן ידני" כמו הפקת חשבוניות, ניהול לקוחות, ביצוע ניתוחים עסקיים, עדכון נתונים ועוד.

אם בעבר חברות היו רוכשות תוכנות יקרות, אשר מצריכות נפח אחסון פנים ארגוני, הרי שכיום בזכות טכנולוגיית "תוכנה כשירות" (ה-SaaS Software as a Service) הן יכולות להטמיע תוכנות עסקיות מובהקות כמו CRM, להפעיל חנויות אינטרנטיות ולהשכיר שרתים לאחסון ובכך לשמור על ניידות גבוהה בזכות ה"ענן" ללא כל צורך בביצוע התקנות ותחזוקה שוטפת.  

אז מה זה בעצם SaaS?

SaaS אלו ראשי התיבות של הביטוי: Software as a Service כלומר תוכנה במיקור חוץ שמאפשרת לעסק להטמיע טכנולוגיה חדישה שפותחה על ידי ספק תוכנה חיצוני וליהנות משירותי תמיכה שוטפים במחיר עלות מנוי תקופתי. ישנן מערכות Software as a Service  רבות שאנחנו מבצעים בהן שימוש שוטף, לדוגמה: אחסון הענן של גוגל שמאפשר לגשת לתיבת המייל ולכל קובץ ששמרנו מכל מקום בעולם, תוכנות להפקת חשבוניות וכמובן מערכות BI מתקדמות מהדור החדש המאפשרות תחקור חופשי של הדאטה.

תוכנה כשירות מאפשרת לחברות לעבור למודל "ניהול רזה"  שכן פעולות עסקיות רבות מבוצעות על בסיס ממשקים אינטרנטיים מוצפנים ומאובטחים, ללא כל צורך בגיוס אנשי תמיכה טכנית, אנשי פיתוח ואנשי הדרכה – משום ששירותים אלו ניתנים בדרך כלל במסגרת חבילת המנוי התקופתית.

החיבור לשרתי הענן מאפשר עבודה מהירה ובטוחה יותר (הצפנה מקצה לקצה), כאשר הגישה ליישום מנוהלת על ידי ספק תוכנה כשירות וכך גם התהליך התפעולי המבטיח רמת כשירות גבוהה לדוגמה: עדכון גרסאות, שדרוגים, אבטחת מידע וזמינות ביצועים. כיוון שתוכנות ה-SaaS מבוססות על ממשקים אינטרנטיים בענן, הן נוחות מאוד ליישום, הטמעה ולתפעול, והמשתמשים מאמצים את השימוש בהן בקלות.

מהם המאפיינים העיקריים של מוצרי SaaS?

מודל תוכנה כשירות  זכה להצלחה רבה בקרב תאגידים בכל סדר גודל משום שהם יכולים לרכוש כל תוכנה שמציעה שירות עסקי מבלי להקצות משאבים פיזיים לנושא, כגון: רכישת כונני אחסון, תחזוקת שרתים, גיוס צוות עובדים תפעולי והדרכתי ועוד. תחזוקת התוכנה הופכת לקלה יותר ומאפשרת להגיע ליותר לקוחות בזמן קצר יותר.

הסיבות להאצת השימוש בתוכנותSaaS  קשורות לשיפורים הטכנולוגיים בעולם התוכנה לרבות שיפור תשתיות ברשתות אינטרנטיות, שיפור יכולות הצפנת המידע, שירותי אחסון ענן בעלויות נגישות וחיסכון משמעותי בהעסקת צוותי פיתוח לתוכנות פנים ארגוניות בזמן שאפשר פשוט לרכוש תוכנה וחבילת שירות מגורם חיצוני (כלומר לרכוש שירותי מיקור חוץ לתוכנה) ולחסוך בכוח אדם (שכן תוכנות רבות מחליפות את הצורך לבצע רישומים וחישובים ידניים ומבצעות את החישובים והתיעוד באופן אוטומטי ומקוון).

ארגונים מעדיפים תוכנות SaaS  משום שניתן בקלות ובמהירות להתאים אותן לצורך  הארגוני – הן בהיבט המסך, מאפייני השימוש, הפעולות העסקיות, התאמה לתהליכי עבודה פנים ארגוניים וכן הלאה. נוסף על כך, כיום ברוב המקרים הארגון לא נדרש להתחייב לחוזה ארוך טווח (חוזים בדרך כלל נעשים על בסיס שנתי) והלקוח יכול להתקשר עם ספקית התוכנה על פי כמות המשתמשים הפעילים ובכל רגע נתון הוא יכול להקטין/להגדיל/לסיים את התקשרותו, שכן התשלום מבוצע מדי חודש בחיוב מוסכם וקבוע .

חלק מתוכנות ה-SaaS  ממוקמות בשרתים מרוחקים ולכן אין כל צורך בהתקנה מקומית על השרת הארגוני. (החיבור לתוכנה מבוצע באמצעות קישור אינטרנטי מוצפן), יתר תוכנות ה-SaaS מצריכות התקנה חלקית, שנעשית לרוב באמצעות "פלאג" להורדה או באמצעות הדפדפן. ההתקנה הפשוטה מבטיחה שהתוכנה "לא תתפוס" נפח אחסון רב.

ומה באשר למשתמשים? טכנולוגיות חדשות עלולות ליצור רתיעה בקרב משתמשים ותיקים. אחרי הכול משתמשים אלו הורגלו לסדר פעולות מסוים, וכעת עליהם להתרגל לסדר פעולות חדש ולעבודה עם מסכים שהם אינם מכירים. תוכנות SaaS  ידידותיות מאוד למשתמש, בפרט לאחר שבוצעו התאמות לארגון ("בתהליך קיסטום"). הן מצוידות בסרטוני הדרכה ובהדגמות חזותיות ומונגשות למשתמש הקצה. בנוסף לכך יצרנית התוכנה תציע לא פעם להיעזר בצוות התמיכה וההטמעה ובשירות הלקוחות, כך שתתאפשר תמיכה אנושית נאותה.

חברות יכולות להתנסות בתוכנה עוד בטרם הן התחייבו אליה באמצעות הורדת גרסת "דמו". גרסת "דמו" יכולה להיות גרסה המותאמת לצורכי הארגון או לחילופין, גרסת תוכנה הניתנת לשימוש ללא עלות לפרק זמן מוקצב. כמו כן, כיום ישנן ספקיות תוכנה שמציעות את מודל ה"פרימיום" המאפשר שימוש בתוכנה אך עם הגבלה מובנית במטרה להרגיל את משתמשי הקצה לבצע פעולות יומיומיות באמצעותה, ולאחר מכן להציע להם אפשרויות שימוש נרחבות יותר בתשלום (לדוגמה הרחבת חבילת השירות ברכיב נוסף כמו מעקב אחר הוצאות חודשיות בתוכנה להפקת חשבונות, המבוססת על פלטפורמה אינטרנטית).

נוסף למאפיינים אלו ניתן לשלב רכיב של "מכונה לומדת" בתוך תוכנה כשירות במטרה ללמוד את מאפייני השימוש ובכך להתאים את התוכנה למשתמשים השונים. ולבסוף, התוכנות ניתנות להפעלה על מגוון רחב של מכשירים לרבות מחשבים ארגוניים, טלפונים סלולאריים וטאבלטים המשמשים כמסופונים לאנשי "השטח". 

יתרונות

בטיחות

ארגונים חוששים מזליגת מידע ומהתקפות של האקרים ובצדק – שכן לא רק שתוכנת השירות מאוחסנת בענן אלא גם כל המידע הארגוני. מסיבה זו ארגונים התנהלו בעבר כמו "איים" בתוך העולם העסקי, ונדרשו לבצע פעולות ידניות רבות כדי "לייבא" נתונים ממערכות אחרות – פנים וחוץ ארגוניות. כיום, בזכות רמת אבטחה גבוהה מאוד הכוללת גיבויים שוטפים ויומיומיים, גישה מוצפת, הגבלת גישה למשתמשים, למסכים ולפעולות במערכת והגדרות אבטחה מחמירות, אפשר להגיע לרמת בטיחות ואבטחה מהגבוהות שאי פעם הכרנו, שכן ספקיות תוכנה כשירות מקפידות על תהליכי הצפנה מקצה לקצה, אשר באים לידי ביטוי בתחזוקת משתמשים, ביצוע גיבויים יומיומיים, הקפדה על הרשאות גישה פרטיות ומאובטחות ושמירה על רמת אבטחה גבוהה מאוד.

יעילות

ארגונים אשר מפתחים תוכנות בעצמם, נדרשים להשקיע בתשלום לצוותי פיתוח מקצועיים (מתכנתים, מאפיינים, מטמיעים), ברכישת שרתים, כונני אחסון ובתחזוקה שלהם, בהקצאת מקום פיזי לאותם חדרי שרתים, בקירור שלהם ובתשלום למאבטחים, צוותי גיבוי, צוותי תמיכה ושירות ועוד. במילים אחרות, פיתוח תוכנות פנים ארגוניות הוא עניין יקר מאוד שמכביד על הארגון ומצריך עלויות שוטפות. נוסף על כך השימוש בתוכנה מחייב את הארגון לטווח הארוך (שכן עליו להצדיק את ההוצאה הכספית לטובת הפיתוח), ולכן כדי להנות מתוכנה מתפקדת עליו לרכוש עדכונים ושדרוגים, לעדכן אותם, לבדוק גרסאות חדשות לפני שהן מוצעות לשימוש וכן הלאה.

לעומת זאת, כאשר ארגון מחליט להתקשר בהסכם מיקור חוץ ללא התחייבות (תשלום חודש בחודשו או במנוי שנתי), הוא לא נדרש לתחזק את התוכנה בכוחות עצמו, שכן עיקר התחזוקה הן בפן הטכני והן בצד משתמש הקצה היא באחריות היצרן. הארגון רוכש את הזכות להשתמש בתוכנה, ואף יכול להתאים אותה לצורך העסקי וזאת מבלי שיהיה עליו לגייס כוח אדם לנושא או אף להתחייב לעלויות שוטפות ולתהליכים שגובים ממנו משאבים רבים.

עלויות

מודל תוכנה כשירות מאפשר לארגונים ליהנות מיכולות טכנולוגיות מתקדמות בעלויות נמוכות, לעיתים ללא כל התחייבות לפרק זמן ארוך, כאשר התוכנה מותאמת לגודל הארגון. כלומר בכל רגע נתון הארגון משלם על המשתמשים הפעילים או על העמדות הפעילות בלבד. נוסף לכך הארגון לא מחויב לרכוש את כל רכיבי התוכנה, אלא רק את הרכיבים הדרושים לו לתפעול עסקי שוטף.אם ארגון לא עוסק בייצור מוצרים הוא לא נדרש להתחייב לרכוש את רכיב הייצור כחלק מתנאי ההתקשרות עם יצרנית התוכנה. ויתרה מכך, ספקיות רבות יתאימו את התוכנה לצרכים העסקיים ולתהליכי העבודה הנהוגים בארגון, וזאת מבלי שהארגון יצטרך להשקיע משאבים בצוותי פיתוח, אנשי תמיכה טכנית ומדריכים.

מונחים שחשוב להכיר בתחום ה-SaaS

Arr

Arr ((Annual Recurring Revenue הוא מונח המתייחס להיקף ההכנסות השנתי ממכירת מינויים. מונח זה מתייחס כמובן ליצרניות תוכנה כשירות אשר הכנסותיהן תלויות בכמות משתמשים ולא במכירת שטח אחסון או תוכנה. השימוש ב-ARR מתאים לחברות תוכנה המציעות חוזי התקשרות שנתיים (חד-שנתי או רב-שנתי). השימוש במדד זה מתאים גם לחברות B2B אשר מעוניינות להשוות בין פרטי חוזה ההתקשרות לבין ההכנסות כפי שהן מתועדות בספרים (עלפי תקני GAAP).

Mrr

Mrr (monthly Recurring Revenue) מודל הכנסות זה מתאים לחברות אשר חוזי ההתקשרות שלהן הם חודשיים, בין אם מדובר על חברות B2B או C2B ובמיוחד לחברות סטארט-אפ שמאפשרות ללקוחותיהם לשלם חודש בחודשו, מה שיוצר שינויים גדולים במודל ההכנסות.

Arpu

Arpu מבטא את ההכנסה הממוצעת לכל משתמש. ומדד זה מחושב על פי חלוקה של מדד ה-MMR במספר המשתמשים הפעילים בחברה. כל חברת סטארט-אפ שואפת להגדיל את נתון ה-ARPU באמצעות מכירת מוצרים נוספים או חבילות הרחבה למשתמשים קיימים במחירים תחרותיים ומשתלמים.

Churn Rate

מדד ה-Churn Rate מבטא את יחס הנטישה של הלקוחות, והוא מחושב באמצעות חלוקת מספר הלקוחות שביטלו, במספר הלקוחות הפעילים במהלך החודש הקודם. מדד זה מאפשר לעסקים לבחון האם הלקוחות קיבלו ערך מהמוצר. אם מדד זה נמצא בעליה מתמדת, סימן שהגיע הזמן לבצע שיפורים התואמים את דרישות הלקוחות וצורכי השוק.

Cac

Cac הוא קיצור של Customer Acquisition Cost והוא מבטא את עלות ההשקעה שנדרשה לגיוס לקוח חדש. כדי לחשב מדד זה, יש לחלק את הסכום הכספי שהשקעתם במאמצי השיווק במדיות השונות בכמות הלקוחות שרכשו את המנוי. בדרך זו תוכלו לדעת כמה עולה לכם לגייס לקוח חדש ולהסיק מסקנות הנוגעות לעלויות המוצר ולתמחור.

ltv

Itv  (Customer Lifetime  Value) הוא מדד המשקף את היקף ההכנסה הצפויה מלקוח כלשהו לאורך תקופת המנוי. לדוגמה: אם לקוח רכש מנוי של 100 ש"ח לתקופה של 12 חודשים, הרי שאתם צפויים להכנסות של 1,200 ₪.

מודול SaaS ובינה עסקית

מערכות הבינה העסקית מהדור החדש מתקדמות יותר ביחס למערכות מהשנים הקודמות, באמצעותן ניתן להפיק דוחות "על פי דרישה", לבצע חיפוש חופשי על גבי דשבורד מובנה, לבצע חקירה על סמך דאטה שמתעדכן בזמן אמת ב"דאטה בייס", להפיק דוחות ואפילו לבנות דוחות באמצעות כלים מובנים המאפשרים לגרור עצמים בתוך פלטפורמת ה-BI אל הדוח הייעודי. חברות המבססות תהליכי קבלת החלטות על הדאטה שלהן, מבצעות שימוש שוטף במערכות אלו לצורך ניטור ותיחקור נתונים, מעקב אחר מגמות וניתוח המידע.

השימוש במערכת BI במודל תוכנה כשירות מאפשר לחברות להתקשר בהתאם למאפייני השימוש שלהן כלומר הן משלמות על כמות המשתמשים הפעילים בלבד ואינן מחויבות לתקופות ארוכות. נוסף על כך תחזוקת המערכת לרבות אבטחתה, מתן הרשאות למשתמשים, ביצוע גיבויים ועדכון גרסה מבוצע על ידי צוות התמיכה הטכנית של יצרנית התוכנה, כך שהחברה יכולה להרחיב או לצמצם חבילות בהתאם לקצב הצמיחה שלה. מסיבה זו חברות בכל סדר גודל יכולות להרשות לעצמן לאמץ את טכנולוגיית הבינה העסקית בעלויות נגישות ובזמינות גבוהה.  

יתרונות מערכת ה- SaaS BI של Qlik

Qlik Israel משווקת מערכת BI הפועלת גם במודל תוכנה כשירות. לחברה מספר מוצרים המתאימים ליישומים ארגוניים שונים וניתנים להתאמה למאפייני הארגון ולפעילות העסקית. פלטפורמת ה-BI של Qlik מבוססת על ממשק אינטרנטי, כאשר מסכי האפליקציה כוללים אינספור גרפיקות ואמצעים להמחשה חזותית כמו טבלאות, גרפים, תרשימים, מפות חום ועוד, המאפשרים הצגת נתונים חכמה וקלה לניתוח. מאחורי הפלטפורמה של Qlik פועל מנוע רב עוצמה אשר אוסף נתונים מאינספור מקורות, ממיין ומסנן אותם ומציג אותם בהקשר הנכון. משתמשי המערכת יכולים לתחקר את הנתונים באינספור דרכים ללא הגבלת שאילתה ולהגיע לתובנות מעמיקות על סמך ההקשרים העסקיים.

Qlik Israel המפיצה הרשמית של Qlik מציעה מעטפת שירות מקיפה הכוללת ייעוץ והכוונה, שירותי יישום, אפיון והטמעה ועזרה מקצועית לכל אורך הדרך משלב ההיכרות עם המערכת דרך הפנייה למקורות מידע, הגדרת צרכים, בניית פתרונות, התאמת חבילות ושירותי תמיכה, פיתוחי מערכת ותמיכה בתהליכי התפתחות ארגונית. כאשר במסגרת השירות הלקוח נהנה ממענה אנושי בשפה העברית, מזמינות ומענה רצופים בהתאם לשעות העבודה בשוק הישראלי, מעקב פעיל אחר התקדמות הטמעת המערכת, אחריות לסגירת קריאות פתוחות, סיוע ותמיכה בתהליכי פיתוח ומתן עדכונים שוטפים, שיסייעו לכם להפוך את מוצר ה-BI  שלכם ליעיל יותר, מהיר יותר וחדשני.

אילן גת
אילן גת מכהן בתפקיד מנכ”ל החברה משנת 2018. בתפקידו הקודם היה מנכ”ל חברת DavidShield/PassportCard במשך 6 שנים ולפני כן נשלח מטעם החברה להקים ולנהל חברה בבייג’ין, סין. לאילן תואר ראשון במנהל עסקים בהצטיינות ותואר שני בשיווק מהמכללה למנהל.

    בואו לפגוש את הנתונים שלכם מקרוב

    מלאו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

    חייגו אלינו חייגו אלינו צור קשר צור קשר צור קשר לאתר תמיכה