מאמרים

שיקולים שיש לקחת בחשבון, כשבוחרים פתרון BI

מערכות בינה עסקיות (BI – Business Intelligence) מסייעות לארגונים להפיק תובנות עסקיות ותועלות מהנתונים המוצגים בפניהם,  בין אם מדובר על מידע היסטורי ו/או עכשווי ובין אם מדובר על תחזיות עתידיות.
בנוסף, מערכת הבינה העסקית מסייעת לארגון לנהל את הידע שצבר באמצעות הפקת דוחות וארגון הנתונים בגרפים וטבלאות. בשנים האחרונות עם הכניסה לעידן הביג דאטה מערכות ה – BI הפכו לרלוונטיות מתמיד לא רק בקרב הארגונים הגדולים אלא גם בקרב ארגונים בגודל בינוני וארגונים קטנים.
להלן סקירת השיקולים המרכזיים בבחירת מערכת BI ארגונית.

שיקולים טכנולוגיים

מההיבט הטכנולוגי פתרון ה – BI אמור לספק את המענה המלא לכל התרחישים העסקיים. אך על מנת  לבחור בפתרון המתאים ביותר לצרכי העסק חשוב להבין את היכולות הטכנולוגיות של הכלי, התמודדות עם מסדי נתונים נרחבים ומה כוללת חבילת השירות.

הכרת היכולת הטכנולוגית – וכיצד זו עונה על הדרישות יום יומיות להגעה אל תובנות באמצעות Self Service, הפקת דוחות, שאילת שאלות פתוחות, חקירת דאטה איכותית, ניתוח מקצועי ועוד.

רכיב ETL – מערכת BI הכוללת רכיב זה תציג מידע רוחבי הנלקח מתוךמערכות לניהול משאבים פנים ארגוניים כמו SAP, אורקל, פריוריטי ועוד וכן ממקורות מידע חוץ ארגוניים כמו פורטלים, רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט המספקים נתוניים סטטיסטיים, נתוני מזג אוויר, שערי מט”ח וכדומה. שילוב מקורות מידע אלו בדשבורד אחד יאפשר לחשוף מגמות ונתונים “נסתרים” ולקבל החלטות המבוססות על מידע מהימן.

התמודדות עם מסדי נתונים גדולים (ביג דאטה)  המושג BIG DATA כבר חצה את הקווים ולמעשה הפך להיות רלוונטי גם בקרב ארגונים בגודל בינוני וארגונים קטנים, שכן גם חברות טכנולוגיות, ובפרט סטארט-אפים קטנים ידרשו לתת מענה לצורך זה בעוד שנים ספורות. בהיבט זה חשוב לבחון האם החברה מציעה פתרון המתייחס לטכנולוגיות שכרגע לא ניתן לאמץ אל הארגון כמו מערכת BI על ענן.

חבילת השירות– מערכת ה – BI הארגונית נועדה לתת מענה לטווח הארוך ולכן חשוב לבחון מראש מה כוללת הצעת המחיר, האם הפתרון המוצע כולל שירותי אבטחה, רישיונות והרשאות או שנדרש להוסיף סכום כספי נוסף כדי לקבל את כל אלו. בנוסף, חשוב לבחון את רמת הזמינות והתמיכה אותה תקבלו.

שיקולים עסקיים

שיקולים בבחירת פתרון BI

שיקולים עסקיים משלימים את היכולות הטכנולוגיות וכוללים שירותי תמיכה, משאבים ארגוניים להטמעת השינוי, הדרכה והטמעה והאיתנות הפיננסית של נותן השירות.

שירותי תמיכה –  ולא רק מהיבט המענה המהיר לטיפול בתקלות אלא מגמישות השותף העסקי לקיצורטווחי העבודה על הפרויקטים ולטיפול מהיר בפערים שנתגלו במודל. מומלץ גם לבדוק את נושא ה – SLA לפניות וטיפול בתקלות.

שירות המותאם לשוק הישראלי – מומלץ לבחון אם החברה מעמידה שירות תמיכה בשפה העברית בהתאם לשעות העבודה של השוק הישראלי, וזאת על מנת להימנע מההמתנה לשירותי התמיכה מצוות הנמצא בחו”ל בשעות “הפוכות” ובשפה זרה.

ליווי מקצועי והדרכה – התועלת הרבה שניתן להפיק ממערכת ה – BI הארגונית מתחילה לאחר תהליך ההתקנה והחיבור למסד הנתונים ועיקרה בה לידי ביטוי ביכולת המשתמשים להפיק מהכלי תובנות ולקדם באמצעותו את הפעילות העסקית (Self Service). יכולת התחקור היא מיומנות שניתנת ללמידה על ידי הדרכה תוך התמקדות באוריינות מידע, ביצוע מיפוי על פי רמת ניתוח הנתונים של כל עובד ועובד ושכלול יכולות התחקור האישיות, כך שבהמשך יוכל כל עובד לבצע אנליזת נתונים למידע המוצג בארבעה ממדים ולהגיע לתובנות מהירות.

הכרת השותף העסקי – מההיבט של הניסיון העסקי ובפרט ניסיון העבודה המעשי עם השוק הישראלי. יש להבין שנוכחות דיגיטלית רחבת היקף יכולה להצביע על ניסיון עולמי אך לא בהכרח על ניסיון רחב בעבודה עם חברות ישראליות. חברת Qlik Israel נוכחת בקרב 1400 חברות ישראליות  בכל ענפי המשק, כך שניתן להסתמך על המלצות עדכניות ולקבל מידע נוסף על תהליך העבודה המשותף לחיוב ולשלילה.  

איתנות פיננסית – פרויקט BI אורך זמן רב ודורש מימון לאורך שלביו השונים. ההתקשרות עם חברת BI יציבה תבטיח הזרמת תקציבים לפרויקט בשני היבטים: בגישור על פערים הנובעים מעיתוי קבלת התשלום, וברמת התמיכה שבאה לידי ביטוי בהמשך העסקת צוותי היישום וההדרכה.

משאבים ארגוניים – שיקול עסקי נוסף וחשוב הוא היכולת לממש את השינוי הארגוני וזה בא לידי ביטוי בהבנת הצרכים המיידיים והצרכים העתידיים ובהיקף המשאבים שניתן יהיה להעמיד כארגון על מנת לשלב את הפתרון בפעילות היום יומית.

שיקולי הדרכה והטמעה – פתרון טכנולוגי איכותי ככל שיהיה, לא יהיה שלם ללא היכולת להטמיע אותו בשגרה הארגונית. אנשי ההטמעה נדרשים למספר יכולות: יכולת בן אישית, יכולת הדרכה, התמחות בתחומים עסקיים מגוונים כמו מכירות, כספים, ממשקים למערכת ה – SAP הארגונית וממשקים למערכות שאינן עסקיות. צוותי הטמעה בעלי התמחות ייחודית מעניקים ערך מוסף לתהליך שבא לידי ביטוי בהבנה עסקית רחבה וחיבור הפתרון “לשטח”.

הבנה עסקית

ככלל, פתרון BI איכותי מצליח להתעלות על נקודת המבט המיידית ולענות על צרכים נוספים, שאינם ניתנים לזיהוי בשלב המיידי. לכן גם במקרה זה מומלץ להתקשר עם ספק BI אשר מציע, מלבד טכנולוגיה גם הבנה עסקית וניסיון באיתור צרכים נוספים ופתרונות עוד בשלבים הראשונים של הפרויקט.

שכלול מיומנויות עסקיות – לבסוף המטרה המרכזית שבגינה חברות בוחרות לשלב פתרונות BI נובעת מהצורך להשיג שליטה טובה יותר על המידע העסקי ולשפר ביצועים עסקיים באמצעות נתונים. כלי BI  האוסף מידע ממגוון מקורות ומציג אותם בדשבורד המותאם לצרכים הארגוניים יסייע לדייק את מדדי הרווחיות, לנהל לידים, להפיק הצעות מותאמות ללקוחות ולקבל החלטות עסקיות על סמך ניתוח איכותי ורחב כך שהערך העסקי מתורגם במיידיות לערך ששווה כסף.

כותב המאמר הינו אופיר אייזיק, סמנכ”ל המכירות של Qlik Israel

בואו לפגוש את הנתונים שלכם מקרוב

מלאו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

צור קשר צור קשר חייגו אלינו חייגו אלינו