בשנתיים האחרונות, בעקבות מגפת הקורונה, הגרפים הפכו לחלק בלתי נפרד מסדר היום הציבורי, באמצעותם ניתן היה לראות כל גידול או קיטון בהיקף הנדבקים במחלה, לבחון את היקף החולים בחלוקה אזורית (ערים נצבעו באדום, כתום וצהוב), לצפות במגמות ואף להעריך את מקדם ההדבקה. החזיית מידע (ויזואליזציה של מידע) בשנת 2022 מגדירה היטב כיצד תמונה אחת שווה אלף מילים, גרף אחד שווה אלף תמונות ומפה אחת שווה אלף גרפים. באמצעות ויזואליזציה של נתונים אפשר להבין את התמונה הכללית בקלות ולהחליט החלטות במהירות רבה יותר.
מהי המטרה בהצגת הנתונים באופן ויזואלי?
תהליך ניתוח הנתונים בארגון מצריך התמודדות עם אינספור טבלאות, עמודות ושורות שמוצגות בצורה "יבשה". בתנאים אלו, משתמש המערכת נדרש לחקירה ארוכה ומעייפת כדי להגיע לתובנות עסקיות כלשהן, אם בכלל, מה שבסופו של דבר פוגע ביעילות העסקית. ויזואליזציה של מידע נועדה לתת מענה לתחקור נתונים מהיר ויעיל באופן המאפשר למקד את משתמש המערכת בקבוצת הנתונים שתשיב על שאלתו העסקית ובכך לקצר את תהליך החקירה, "להקפיץ" תובנות לעיניים ולייעל את התהליכים העסקיים.
בזכות ויזואליזציה של מידע, משתמש המערכת, המתחקר או המנהל וכל בעל תפקיד שמנתח את המידע, יכול בקלות להבין את הנתונים, את הקשרם, היכן מצויות ההזדמנויות והיכן עשויות להתעורר בעיות. כמו כן המשתמשים יכולים להבין מדוע תופעות עסקיות מתרחשות ולהיעזר בעצמים (אובייקטים) שונים שיכולים להציף את התובנות בצורה קלה יותר ללא צורך בתהליך תחקור ארוך.
במה שונה הויזואליזציה של הנתונים מהצגת מידע בצורה כמותית רגילה?
ויזואליזציה של מידע מבוססת על חלוקת מסכי מערכת הבינה העסקית לשלושה סוגים: לוח מחוונים (Dashbord), תחקור (Analytics) ודוחות (Report) – DAR.
לוח מחוונים (דשבורד) – ויזואליזציה של לוח מחוונים תבוא לידי ביטוי בתצוגת הנתונים הסופיים – לדוגמה: כמה פריטים נמכרו ביחס לשנה הקודמת, מה אחוז התגמול העסקי, מה הייתה הרווחיות היום ביחס לתקופה מקבילה בעבר, כמה פריטים נמכרו בשעה האחרונה וכן הלאה. המספרים הללו מאפשרים להציג נתונים בצורה מהירה יותר ובאמצעותם המשתמש יכול לבחון אם יש או אין בעיה, שכן אם המשתמש מבחין שביום מסוים הוא צפוי למכור 100 פריטים, אך עד מחצית היום הוא מכר רק 30 פריטים – יש בעיה והוא צריך לבצע פעולה כלשהי כדי לטפל בפער. ויזואליזציה של נתונים נכונה לכל עולם עסקי – מכירות, לוגיסטיקה, פיננסים ולעולמות תוכן נוספים שהם לא בהכרח כספיים.
מסך ניתוח הנתונים (A אנליטיקס) – מסכי הנתונים מסייעים למשתמשים להבין מהיכן הבעיה נוצרה. לצורך העניין, אם המשתמש מבחין כי בחודש אחד הוא מכר פחות מהיעד שהוגדר לו, אז באמצעות מסכי התחקור, הוא יוכל להשוות בין קבוצות המוצרים, בין המוצרים ובין הסניפים. נוסף לכך הוא יכול להשוות בין מספר סניפים ולבחון אם מתקיימת חזרתיות בסוג התלונות או בסוג הבעיות שצצות. באמצעות העצמים החזותיים המשתמשים יכולים להבין מדוע אירוע מסוים התרחש ולא רק מה התרחש, ולהיעזר בעצמים חזותיים לתצוגת מדדים בצורה נוחה, "שמקפיצה" לעיניים את החריגות.
מסך הדוחות (Reports) – מסך הדוחות נותן מענה לשני צורכים עסקיים: הראשון – ריכוז הטבלאות הרגילות כמו פירוט חשבוניות ללקוח, פירוט הלקוחות החורגים מתנאי התשלום וכן הלאה, והשני – צפייה בנתונים הטבלאיים המקושרים לבעיה שבחקירה, כך שנתוני הדו"ח מסוננים בהתאם לשאלה העסקית לרבות: תקופת הזמן, הפריטים הקשורים, הלקוחות, המוכרנים וכן הלאה. מאפיין זה מייתר את הצורך לנבור בין עשרות אלפי שורות כדי לאתר את הנתונים ולהתמקד ברשומות ספורות בלבד.
צרו איתנו קשר כדי ללמוד עוד על ויזואליזציה של מידע במוצרי קליק.
תרשימים נפוצים לויזואליזציה של מידע
גרפים
הנתונים המוצגים בגרפים נמשכים ממערכות שונות באמצעות מערכת הבינה העסקית, ומוצגים בתצורות שונות. חשוב להבחין בין שני מושגים: מדד וממד. המדד הוא השדה שעליו מבוצעים אגרגרציה וניתוחים שונים על בסיס גרפים כמו סכום כסף, רווחיות, מספר לקוחות, הוצאה, סך הוצאות, סך הכנסות, מספר חולים בנגיף הקורונה, מספר טילים שנפלו, כמה מוצרים צרך כל לקוח וכן הלאה.
ואילו הממד הוא השדה שלפיו מבוצעת האגרגציה, לדוגמה: אם המדד הינו "הכנסות", הרי המימד יכול להיות: סניפים, מוצרים, לקוחות, קבוצות מוצר, חודשים, שעות…..
בכל אובייקט ויזואלי יש לפחות מדד אחד ובדרך כלל לפחות ממד אחד, כאשר סוגי הגרפים השונים נועדו לתת מענה לניתוח שמבוסס על מספר מדדים ולפעמים על מספר ממדים.

ויזואליזציה של נתונים בחלוקה לסוגי גרפים
מלבד גרפים קווים יש גרפים נוספים, לדוגמה גרף ברים – שמטרתו להציג השוואה בין ממדים מסוימים, כמו הכנסות ביחס לאנשי המכירות. בגרף זה המיון נעשה מהנתון הגדול אל הנתון הקטן, כך שניתן יהיה לראות, מי הם אנשי המכירות עם כמות המכירות הגבוהה ביותר ומיהם אנשי המכירות שמכרו מעט.
גרף נוסף שמשמש לויזואליזציה של נתונים הוא גרף הפיזור – שמורכב משני צירים שבמרחב שביניהם יש בועות. באמצעות גרף זה ניתן לנתח ממד אחד המושת על ארבעה מדדים, לדוגמה: ניתן לנתח ממד המיוחס לאנשי מכירות ולבחון על פני ציר ה-X את היקף ההכנסות ואילו על פני ציר ה-Y את אחוז הרווחיות, כאשר המטרה היא להיות בצד החיובי (X חיובי, Y חיובי) – יותר הכנסות, יותר רווחיות. נוסף לכך בניתוח זה ניתן להוסיף שני מדדים נוספים כמו גודל הבועה – שישקף את כמות הלקוחות (ככל שהבועה גדולה יותר איש המכירות מכר ליותר לקוחות), ואף לצרף מדד נוסף כמו כמות הפריטים שנמכרו על ידי איש המכירות ולסמן אות המדד בצבע ירוק – כאשר גוון כהה מסמל היקף מכירות גבוה ואילו גוון בהיר מסמל היקף מכירות נמוך.
החזיית נתונים באמצעות תרשים עוגה
תרשים עוגה נקרא גם גרף פאי ומטרתו להשוות בין ממדים שונים. נהוג לבצע שימוש בתרשים עוגה כאשר יש מעט ערכים בממד, לא יותר מחמישה או שישה, ולבחון באמצעותו את ההבדלים בין החלקים השונים של הפאי, כנתון אחוזי. לדוגמה: ניתן לבחון ארבע קבוצות מוצר ולהעריך מהו חלקה של הקבוצה מתוך השלם (כלומר מהו גודל הקבוצה מתוך 100%).

החזיית נתונים בקווי זמן
גרף קווי מאפשר להציג מדד אחד וממד אחד, כאשר המדד עשוי להיות שלב כלשהו בתהליך וממד עשוי להיות מרכיב תקופתי של זמן – שנים, חודשים וכן הלאה. נהוג להשתמש בגרף הקווי כדי לייצג מגמה (טרנד) לאורך זמן, אך גם לצורך ניתוח מורכב יותר כמו ניתוח כמותי של חולי הקורונה הפעילים לעומת חולי הקורונה שהבריאו, שכן על אותו הגרף ניתן יהיה להציג מספר קווים, שכל אחד מהם מציין מדד אחר.
החזיית נתונים באמצעות מפות ומערכת מידע גאוגרפית
נתונים המוצגים על גבי מפה מאפשרים לבחון אם אירועי העבר הושפעו מתווי השטח, או היו מרוכזים במרחב גיאוגרפי מסוים. לדוגמה: כמה חולי קורונה היו במדינה מסוימת, מהן המדינות המובילות בכמות החולים, האם מדינות אלו ממוקמות באזור מסוים או מפוזרות על גבי הגלובוס? נוסף לכך ניתן לבצע ניתוחים מורכבים יותר באמצעות גרף המפה כמו תכנון מסלולים אופטימלי, למידת נתונים נוספים על לקוחות הרוכשים מסניפי הרשת, שינוי מיקומי סניפים בהתאם להתנהגות הצרכנים וגילוי תובנות נחבאות נוספות שניתן לאתר רק באמצעות מוטיב המפות.
מהם היתרונות בויזואליזציה של הנתונים?
ויזואליזציה של נתונים מגלמת מספר יתרונות לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות העסקיים ביניהם יצירת עניין בהעמקה ובחקר של נתונים והבנה טובה יותר של היחסים בין מערכות ובין גורמים בארגון. במערכת הבינה העסקית של קליק מגולם יתרון נוסף המאפשר למשתמשים ליצור כל ויזואליזציה באמצעות רכיב ה-self service.
יצירת עניין בהעמקה ובחקר של הנתונים
ויזואליזציה של מידע מאפשרת לתחקר את הנתונים בצורה מהירה יותר ולהגיע לתובנות עסקיות בתהליך קל ונוח. קיימות מאות ויזואליזציות שונות, חלקן בסיסיות ביותר וחלקן מתאימות לתרחישים מובחנים לדוגמה: ויזואליזציה של מגרש כדורסל עם נקודות, כאשר כל נקודה מציגה את האזור ממנו קלעו לסל ואת האזור ממנו החטיאו.
הבנת היחסים בין מערכות ובין גורמים בארגון
יתרון נוסף, מאפשר להציג את קשרי הנתונים בצורה קלה ונוחה לקריאה באמצעות גרף מתאים וכך להבין כיצד ההקשר משפיע על התוצאה, באופן זה ניתן להסיק אילו פעולות כדאי לבצע כדי לשנות את התוצאה. אפשרות זו מאיצה את תהליכי קבלת ההחלטות בארגון, מקלה על איתור הפערים ומאפשרת להקדים פתרונות כדי להשיג את היעדים הארגוניים שהוגדרו.
ויזואליזציה של נתונים עם קליק
אחד מהיתרונות בעבודה עם כלי האנליטיקה של קליק הוא ביכולת ליצור כל ויזואליזציה בהתאמה פרטנית לצורכי המשתמש. יכולת זו מתממשת באמצעות API פתוח המאפשר ליצור עצמים שונים לצורך החזיית מידע באופנים מסוימים – לדוגמה: עצם שנראה כמו מבחנה, שצבעו משתנה בהתאם לכמות החולים (יותר חולים, יותר אדום) בדומה לטבלת חום. חשוב להדגיש בהקשר זה כי ב-95% מהמקרים העצמים הזמינים במערכת הבינה העסקית אכן יתנו מענה מיטבי לצורך – אך האפשרות ליצור כל עצם מרחיבה את יכולות הניתוח ומאפשרת לממש יכולות מתקדמות שמוטמעות בכלי הבינה העסקית.
ליצור ויזואליזציה של נתונים ללא תלות בצוותי פיתוח.
במערכת הבינה העסקית של קליק, כל משתמש יכול ליצור בקלות ויזואליזציה של נתונים בהתאם לצורך המקצועי שלו – לדוגמה יצירת גרף ברים לנתונים חדשים שהתעדכנו במערכת באופן עצמאי לחלוטין. יכולת זו, אשר מוטמעת במרכיב ה-Self Service מאפשרת לכל משתמש ליצור כל תצוגת מידע בהתאם למאפייניו ולצורכיו החל מעצם במערכת ועד לוח מחוונים (דשבורד).